Ahad, 15 Mei 2016

NUR ATIKAH


NUR ATIKAH BINTI MAHAYODIN
IEB150046
            Bersyukur kepada Tuhan kerana saya diberi peluang untuk mengikut program Pengalaman Untuk Masyarakat Asli (PUMA) bersempena dengan kursus Jalinan Masyarakat yang telah dilaksanakan di Selangor pada 30 Julai 2016 yang lepas. Sebenarnya saya sentiasa menanti-nantikan jalinan masyarakat ini sepanjang semester ini, saya percaya bahawa ia akan memberikan satu pengalaman yang luar biasa dan mendalam bagi saya. Saya berasa begitu bersyukur dan sangat gembira selepas menjalankan program Pengalaman Untuk Mayarakat Asli ini.
            Banyak pengalaman, kebaikan, dan manfaat yang telah saya dapat dan perolehi daripada aktiviti ini.melalui penjumpaan pertama,kami sekumpulan telah memutuskan untuk berkumpul surau Akademi pengajian islam univerditi Malaya bagi membincangkan tentang organisasi projek kami.Semua ahli kumpulan kami mempunyai sifat memepati masa kerana mereka sampai tepat pada waktu yang ditetpkan . Hasil daripada perbincangan ini kami telah memutuskan jawatan bagi organisasi kami ini.Selepas perbincangan ini,kami telah melakukan sesi bergambar bersama semua ahli kumpulan kami.
             Pada perjumpaan yang kedua Fakulti Pendidikan pada pukul 4.00 petang. Dalam perjumpaan ini, pengarah bagi program pengalaman untuk masyarakat Asli , muhamad saiful bin Ramli mengumumkan bahawa kumpulan kami akan bergabung dengan kumpulan ke 4 .Semua ahli kumpulan kami bersetuju sebulat suara dengan rancangan ini,ini menunjukkan bahawa mereka mempunyai sifat keterbukaan dalam memahami situasi ini.kami juga diberitahu bahawa kumpulan ke 4 bersetuju untuk meneruskan program yang telah dirancang sebelum ini.
            Pada perjumpaan ketiga. ramai ahli kumpulan tidak dapat hadir kerana mempunyai masalah tersendiri contohnya memepunyai kelas pada waktu yang sama. Saya sangat berbangga dengan kumpulan saya kerana mereka mempunyai sikat yang jujur antara satu sama lain. Saya mengemukakan sebegini kerana ,antara ahli kumpulan saya yang tidak dapat hadir mereka akan melaporkan kepada setiausaha kumpulan kami iaitu saudari Nor Aina binti Ruzaini .
            Pada perjumpaan seterusnya kami dimaklumkan oleh saudara Mohd Saiful Bin Ramli merangkap Pengarah Program kami bahawa kumpulan Jalinan Masyarakat kumpulan kami akan bergabung dengan Jalinan Mayarakat kumpulan 4 yang diketuai oleh Saudara Abdul Rahman Abbas.dan kami juga dimaklumkan bahawa pihak ada pihak rela hati memberi sumbangan sekaligus menaja program kami. Kami semua bersa bersyukur ke hadrat Allah s.w.t. kerana mempermudkan urusan kami. Tanpa membuang masa lagi,kami membuat cadangan untuk mengadakan Jalinan Masyarakat bersama masyarakat orang asli di Hulu Selangor.Semua ahli biro yang telah digabungkan,telah membuat perjumpaan untuk membincangkan aktiviti yang bakal dijalankan di perkampungan orang asli di Hulu Selangor .
            Dua minggu sebelum program dijalankan kami diminta oleh Majlis Tertinggi Program Jalinan Masyarakat kumpulan 3 dan 4 untuk berkumpul kerana berlaku sedikit perubahan pada program. Kami dimaklumkan bahawa program yang awalnya dirancangkan pada 30 April dan 1 Mei iaitu program Jalinan Mayarakat di Prkampungan Orang Asli di Hulu Selangor telah dibatalkan disebabkan perkara-perkara tertentu yang tidak dapat dielakkan. Jadi dalam masa lebih kurang seminggu kami sekumpulan bertungkus-lumus memikirkan perubahan program ke tempat lain. Kami beruntung kerana terdapat salah seorang daripada kami mempunyai ibu yang sedang berkhidmat di salah sebuah sekolah rendah orang asli. Jadi tanpa membuang masa lagi kami membuat perjumpaan sebanyak 3 kali sebelum Program Jalinan Mayarakat di Sekolah Kebangsaan Chenderong kelubi yang terletak di sekitar Negeri Perak.
            Selepas itu,semua biro diberikan tugas masing-masing bagi memudahkan perjalanan program itu nanti, biro Pengisian dan Protokal ditugaskan untuk menyediakan aktiviti program bagi LDK 1,Explorace,Malam Kebudayaan, Slot Kerjaya dan Majlis Perasmian Penutup. Manakala Biro makanan dan Longisitik berperanan untuk menyediakan makanan ahli kumpulan dan para murid SK Chenderong Kelubi. Seterusnya Unit Tajaan ditugaskan untuk untuk mencari dana berbentuk makanan dan air di sekitar Universiti Malaya. Biro pengangkutan dan Perhubungan luar ditugaskan untuk mencari bas bagi memudahkan ahli JM ke SK Chenderong Kelubi manakala Biro Multimedia ditugaskan untuk mencari lagu-lagu untuk diperdengarkan semasa Program yang dijalankan dan akhir sekalai Biro Tugas-tugas Khas ditugaskan untuk membeli barang sebelum program berlangsung dan ditugaskan juga untuk menjadi PIC pada stiap slot semasa program berlangsung.

             Pada pendapat saya ahli JM sangat memberikan kerjasama untuk menjayakan program ini walaupum mempunyai masa selama seminggu untuk embuat persiapan.contoh apabila ahli JM dimaklumkan oleh Pengarah untuk mengadakan simulasi di Kolej Kediaman ke 7, 90% peratus ahli datang ke kolej Kediaman Ke Tujuh .Ini sudah menunjukkan kerjasama yang padu yang ditunjukkan oleh ahli JM. Semasa program berlangsung selama 2 hari 1 malam, semua ahli JM bersama sangat gembira kerana kehadiran diterima baik oleh warga sk Chenderong Kelubi dan Tok Bantin. Setiap program yang dirancangkan dapat dijalankan dengan mudah sekali kerana para murid memberi kerajasama yang padu kepada pihak kami. Akhir sekali, saya sangat bersyukur kerana di beri peluang untuk menjalankan program ini bersama ahli JM kerana pengalaman ini sngat bermakna kepada saya .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan