Ahad, 15 Mei 2016

REFLEKSI DIRI NORLINAH



NORLINAH BINTI SIAMIL (IEB150040)
     Jalinan Masyarakat merupakan satu subjek yang diwajibkan kepada semua pelajar di universiti. Dalam subjek ini, para pelajar dikehendaki untuk menjalankan atau melaksanakan satu program atau aktiviti kepada masyarakat. Subjek ini bertujuan untuk melatih dan memupuk sikap kepimpinan dalam diri setiap pelajar di samping mengasah bakat terpendam dalam diri pelajar.
      Kumpulan bagi subjek Jalinan Masyarakat saya telah bergabung dengan kumpulan 4 dan kami telah bersetuju untuk mengadakan program kami di Sekolah Kebangsaan Chenderong Kelubi yang mana sekolah ini merupakan sekolah bagi anak-anak orang asli.Sekolah ini terletak di negeri Perak.Pada awal perancangan kami adalah, kami ingin mengadakan program bersama masyarakat orang asli tetapi oleh kerana terdapat sedikit masalah yang dihadapi oleh pihak kami untuk melaksanakan program tersebut maka kami telah menukar perancangan untuk melaksanakan program bersama anak-anak orang asli sahaja.Pengajaran yang boleh saya dapati daripada peristiwa ini adalah kita hendaklah mempunyai plan B atau back up plan dalam melaksanakan sesuatu aktiviti kerana kita tidak tahu sama ada perancangan yang dirancangkan dapat dilaksanakan atau tidak.Di samping itu, kita hendaklah sentiasa bersabar dalam menghadapi situasi yang tidak dijangka dan sentiasa bersikap matang dalam mengendalikan dan menyelesaikan perkara tersebut.
        Ketika pembentangan kertas kerja projek dibentangkan, saya amat gembira dan bersemangat untuk menjalankan projek kami kerana kami akan mengadakan program bersama anak-anak sekolah orang asli.Saya berasa gembira kerana saya ingin merasai suasana hidup dan berjumpa dengan masyarakat orang asli. Namun saya dapati mereka ini bukanlah masyarakat orang asli yang ketinggalan daripada peredaran zaman teknologi ini kerana mereka ini sudah terdedah kepada kemajuan teknologi.Oleh itu, adalah amat sukar bagi saya untuk merasai suasana kehidupan mereka.Namun demikian,terdapat beberapa perkara yang saya pelajari daripada masyarakat orang asli ini sepanjang menjalankan program bersama mereka.Antaranya ialah mereka amat menghargai dan menghormati tetamu yang datang ke tempat mereka.Hal ini terbukti di mana ketika kami tiba di sana kami disambut dengan persembahan dan iringan muzik yang mana sebelum ini saya hanya melihat acara ini dilakukan oleh orang kebanyakan untuk menyambut kedatangan orang-orang kenamaan sahaja.Kami juga dimaklumkan bahawa mereka membuat persediaan untuk menyambut kedatangan kami ke sana selama dua hari.Perkara kedua yang saya pelajari daripada mereka adalah berkenaan dengan ketepatan masa.Anak-anak orang asli ini sangat mementingkan ketepatan masa mereka.Jika kami meminta mereka berkumpul pada waktu yang ditetapkan, mereka akan datang dan berkumpul sebelum waktu tersebut.Oleh itu, pada pendapat saya sikap orang asli ini perlu dicontohi oleh semua individu.
         Seterusnya, dalam organisasi projek kami ini saya telah diamanahkan untuk mengalas tanggungjawab sebagai biro kebajikan dan cenderamata.Saya menerima tugasan ini dengan hati yang terbuka kerana saya ingin mencuba sesuatu yang baharu.Hal ini kerana,saya tidak pernah berpeluang untuk menjadi biro kebajikan sebelum ini.Oleh itu, tugasan ini memberikan pengalaman yang baru dan berguna kepada saya.Jika disebutkan tentang kebajikan maka perkara yang harus dititikberatkan ialah mengenai kebajikan dan keselamatan.Oleh hal yang demikian, kami telah menyediakan first aid dan ubat-ubatan lain sebagai langkah berjaga-jaga jika berlaku kecederaan atau terdapat pelajar yang sakit.Bagi cenderamata pula, kami telah diberi peruntukan kewangan sebanyak rm500, tetapi kami hanya membelanjakan separuh daripada peruntukan tersebut.Setelah kami berbincang sesama ahli biro kebajikan dan cenderamata,kami bersetuju untuk membungkus dan membeli hadiah-hadiah tersebut sendiri daripada melakukan tempahan bagi menjimatkan perbelanjaan dan kekangan masa.Antara cabaran yang dihadapi oleh kami dalam menyediakan cenderamata dan hadiah ini ialah kami perlu membuat perbandingan harga barang dan mencari kenderaan untuk membeli barang-barang yang diperlukan.Kami juga menghadapi kesukaran apabila barang yang kami inginkan tidak didapati di sesuatu tempat tersebut dan kami terpaksa untuk mencari di tempat lain.Perkara ini menyebabkan berlakunya pembaziran masa dan tenaga.Oleh itu,tugas saya sebagai biro kebajikan dan cenderamata dalam projek kami ini mengajar saya untuk lebih berhati-hati dalam merancang sesuatu perkara.Sebelum ini saya menganggap bahawa bidang tugas biro kebajikan dan cenderamata ini sebagai mudah, namun setelah saya sendiri memegang amanah ini saya dapati ia bukan satu tugas yang mudah jika kita bersungguh dalam menjalankannya.Di samping itu,persepsi saya terhadap tugas biro ini juga mula berubah.Jika dahulu saya beranggapan bahawa kebajikan yang harus dijaga ialah dari segi keselamatan sahaja.Tetapi melalui program kami ini,saya dapati bahawa kebajikan yang perlu dijaga itu mencakupi tugas yang amat besar seperti kami perlu menjaga keselesaan dan kesejahteraan peserta program.Selain menjadi biro kebajikan dan cenderamata ini, saya juga ditugaskan untuk membantu biro-biro lain dalam menjayakan program kami.

       Kesimpulannya,program Jalinan Masyarakat Pengalaman Untuk Murid Asli ini memberikan pengalaman dan pengajaran yang amat berguna kepada saya.Alhamdulillah,, berkat kerjasama daripada rakan-rakan seperjuangan, program kami ini dapat dilaksanakan dengan jayanya.Subjek ini amat berguna kepada semua pelajar untuk mereka menimba ilmu dan menambah pengalaman mereka demi menghadapi hari-hari mendatang.Hal ini demikian kerana, segala benda baharu yang kita pelajari daripada program seperti ini tidak akan kita dapati daripada pembelajaran kita di dalam kelas.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan