Ahad, 15 Mei 2016

REFLEKSI DIRI NOR AINA

NOR AINA BINTI MOHAMAD RUZAINI
IEB 150036

Kursus Jalinan Masyarakat adalah satu program yang menggalakkan mahasiswa untuk berbakti kepada masyarakat dengan melakukan program-program yang dapat memberikan manfaat kepada masyarakat. Saya berasa sangat beruntung kerana diberikan kesempatan ini untuk melakukan Program  Jalinan Masyarakat bersama murid orang asli di SK Chenderong Kelubi, Tanjung Tualang, Perak. Program ini telah memberi peluang kepada saya untuk melihat sendiri bagaimana murid orang asli mendapat pendidikan. Ternyata pihak kerajaan sangat mementingkan pendidikan kepada kaum orang asli. Kenyataan ini jelas terbukti sudah ramai orang asli yang telah berjaya ke menara gading dan bekerja di sektor kerajaan.
Selain itu, Program Jalinan Masyarakat Bersama Murid Orang Asli ini telah membuka minda saya bagaimana untuk menarik minat mereka terhadap pelajaran. Hal ini kerana, murid orang asli tidak suka kepada perkara-perkara yang membosankan. Untuk melakukan aktiviti bersama mereka, saya bersama kawan-kawan perlu melakukan aktiviti yang dapat menarik minat mereka untuk mengikuti program tersebut selama dua hari. Sebelum program bermula, kami semua mendengar taklimat dari pihak sekolah. Semasa ucapan Guru Besar, beliau memberitahu bahawa untuk menarik minat murid orang asli ini ada 3 perkara iaitu makan, main dan muzik. Jadi, aktiviti yang telah dilakukan adalah berdasarkan 3 perkara tersebut iaitu mempunyai muzik dan permainan. Muzik yang kami pilih sebagai lagu tema adalah bertajuk ‘Aku Merdeka’ supaya dapat menarik minat mereka untuk berjaya berdasarkan lirik lagu tersebut. Manakala aktiviti yang kami selitkan dalam permainan adalah berunsurkan motivasi. Tujuannya, adalah untuk membuka minda mereka supaya berfikir untuk Berjaya di masa hadapan. Semasa akhir program ini, kami memberi  hadiah hamper makanan untuk menarik minat mereka supaya mengikuti program dengan jayanya .
Seterusnya, pengalaman saya  menjadi setiausaha program jalinan masyarakat  mengajar saya supaya cepat bertindak apabila hendak menjalankan sesuatu program. Saya perlu menguruskan surat –menyurat kepada pihak yang terlibat. Sekiranya saya bertindak lambat untuk urusan surat –menyurat menyebabkan program akan ditunda ke tarikh yang seterusnya. Hal ini, akan menyusahkan semua pihak yang terlibat.  Sebagai seorang  setiausaha, saya harus bersikap fleksible dengan tidak menghadkan skop kerja saya kepada perkara-perkara yang berkaitan dengan kertas kerja dan surat menyurat sahaja. Sebaliknya, saya turut membantu biro-biro lain yang memerlukan bantuan . Dalam erti kata lain, Jalinan Masyarakat juga telah mengajar saya kemahiran-kemahiran seperti befikir dengan cepat dan logik, serta mengambil  tanggungjawab dengan jujur.

Kesimpulannya, Program  Jalinan Masyarakat bersama murid orang asli, adalah satu program yang berjaya. Program ini telah mendapat sambutan dari pihak sekolah dan juga murid-murid sekolah orang asli tersebut.  Program-program seperti ini harus diteruskan supaya para graduan pada masa hadapan tidak menjadi individu yang hanya mementingkan diri sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan