Ahad, 15 Mei 2016

REFLEKSI DIRI SAHIRA


Assalamualaikum. Saya Nurul sahira Adiza binti Kamaruzzaman, IEB150068 daripada program Sarjana Muda Pendidikan Islam (Pengajian Al-Quran) telah melakukan tugasan bagi menjayakan subjek Jalinan Masyarakat pada 7 dan 8 Mei 2016. Setinggi-tinggi penghargaan saya berikan kepada penyelaras subjek Jalinan Masyarakat kumpulan 3 Dr. Asyraf  Isyraqi Bin Jamil kerana tidak pernah jemu memberi tunjuk ajar, membimbing dan memberi sokongan kepada kami untuk menjayakan program ini. Terima kasih juga saya ucapkan kepada rakan-rakan kerana telah bertungkus-lumus dan berkerrjasama dalam menjayakan program ini.
            Sebelum melaksanakan program ini, saya dan rakan-rakan telah mengadakan satu mesyuarat untuk melantik jawatankuasa tertinggi serta menubuhkan carta organisasi untuk program ini. Saya sendiri telah memegang jawatan sebagai ahli jawatan kuasa bagi unit pengangkutan dan perhubungan luar. Pada hari tersebut kami telah berbincang untuk mendapatkan nama kumpulan dan berbincang mengenai program yang akan dijalankan untuk subjek ini. Kami telah bercadang untuk menggabungkan kumpulan iaitu kumpulan 3 dan 4 untuk melaksanakan program ini. Kami juga telah mendapat persetujuan daripada ahli kumpulan 4 dan penyelaras jalinan masyarakat kumpulan sendiri iaitu Dr. Ahmad untuk menggabungkan kumpulan. Hasil daripada perbincangan daripada pihak majlis tertinggi kumpulan 3 dan 4 maka nama program yang akan kami adakan ini ialah Program Perkampungan Orang Asli. Program ini akan diadakan di Manchung Hulu Selangor.
            Kemudian setelah kami menjalankan pelbagai gerak kerja untuk program ini tiba-tiba kami dikhabarkan tentang pertukaran tempat bagi program kerana sebab-sebab tertentu. Saya berasa sangat terkejut dan sedih. Namun berita sedih ini telah digantikan dengan berita gembira kerana program kami ini masih lagi berkaitan dengan masyarakat orang asli tetapi yang berbeza adalah tempat. Rancangan program kami yang seterusnya ialah mengadakan program di Sekolah Kebangsaan Chenderong Kelubi, Tanjung Tualang Perak. Alhamdulillah setiap perkara yang terjadi itu ada hikmahnya. Program kami yang seterusnya adalah menjalankan program bersama murid-murid asli di sekolah tersebut. Dengan kerjasama RabitahAntarabangsa Alumni al-Azhar Malaysia (WAAG Malaysia). Tarikh program tersebut pada 7 dan 8 Mei 2016.
            Pada 7 Mei 2016, saya dan rakan-rakan telah bertolak ke SK Chenderong Kelubi pada pukul 7.45 pagi. Perasaan saya ketika itu sangat seronok danntidak sabar-sabar untuk sampai di sana. Setelah bebrapa jam kami di atas bas kami pun telah sampai di  SK Chenderong Kelubi pada 11.30 pagi. Sesampai kami di sana kami disambut dengan penuh meriah oleh pihak sekolah dan Tok Batin sendiri. Murid di sekolah tersebut telah memainkan pancaragam untuk menyambut kedatangan kami di sekolah tersebut. Kedatangan kami disambut mesra oleh penduduk kampung. Seterusnya pada pukul 2 petang kami mula untuk melaksanakan program. Saya berasa teruja kerana walaupun program kami bermula pada pukul 2 petang tetapi para pelajar hadir ke sekolah pada pukul 1.30 petang. Mereka sangat menepati masa. Disebabkan mereka datang awal ke sekolah untuk menyertai aktiviti kami program kami berjalan lancar. Antara nilai yang saya perolehi dalam program ini ialah menepati masa. Mereka sangat menepati masa dan berdidiplin. Masa itu sangat penting. Sukar untuk kami dapati murid-murid akan datang awal ke program. Sikap yang baik ini sepatutnya dapat dicontohi oleh semua orang.
            Pelbagai aktiviti telah kami jalankan untuk murid-murid asli Antaranya nyanyian lagu tema, pembahagian kumpulan, explorace, malam kebudayaan dan lain-lain. Saya lihat murid-murid asli ini sangat gembira dan seronok menyertai aktiviti-aktiviti yang telah kami tetapkan. Sangat sukar untuk menarik minat murid asli ini kerana kebiasaannya mereka akan berasa tidak selesa dan malu dengan orang yang baru mereka temui. Tetapi saya lihat pada hari pertama lagi mereka sudah mula rapat dan akrab dengan kami. Mereka sangat suka bermain, menyanyi dan makan. Selain itu, apa yang saya pelajari daripada program ini ialah bijak untuk menarik minat pelajar. Kita perlu bijak menyusun strategi untuk menari minat pelajar seperti mereka. Tidak semua orang mempunyai kemahiran seperti ini.
            Pada keesokan harinya iaitu 8 Mei 2016 iaitu hari terakhir kami bersama murid asli ini kami telah mengadakan senamrobik dan motivasi mengenai kerjaya. Pada slot ini kami telah menanam semangat untuk murid-murid asli ini supaya mempunyai cita-cita yang tinggi untuk berjaya. Kami memberi semngat kepada mereka agar terus berusaha untuk mencapai kejayaan. Saya tertarik dengan sikap seorang pelajar asli ini. Sewaktu saya bertanya kepada pelajar tersebut mengenai cita-cita. Pelajar tersebut menjawab dia ingin menjadi seorang jurutera pembinaan. Saya sangat teruja dan bangga dengan jawapan pelajar tersebut. Hal ini kerana, walaupun masih kecil dia telah menanam cita-cita yang tinggi. Jawapan yang diberikan oleh pelajar tersebut sangat berlainan dengan rakan-rakannya yang lain. Saya sangat berbangga dengan pelajar tersebut. Melalui aktiviti ini juga saya dapat belajar nilai berani dalam hidup. Walaupun mereka masih kecil tetapi mereka berani untuk bercakap di hadapan dan menyuarakan pendapat-pendapat mereka. Pada hari terakhir ini juga saya dan beberapa rakan yang lain membantu pihak sekolah membuat gotong-royong perdana iaitu mengecat dinding-dinding sekolah. Gotong-royong ini secara tak langsung dapat mengeratkan lagi hubungan kami dengan pihak sekolah.
            Majlis penutup program ini telah dirasmikan oleh PPD. Selepas majlis penutup para pelajar membahagikan hadiah yang mereka perolehi itu kepada rakan-rakan yang lain. Saya dan rakan-rakan juga ada mengambil sesi fotografi bersama para pelajar, pihak sekolah, pensyarah serta Tok Batin sebagai kenang-kenangan. Kami berasa sangat sedih kerana terpaksa berpisah dengan para pelajar SK Chenderong Kelubi. Sekejap sahaja masa berlalu. Kami bertolak pulang ke Universiti Malaya pada pkul 2.30 petang selepas makan tengah hari. Namun begitu kami berharap program seperti ini dapat dijalankan sekali lagi dan memberi kesan kepada para pelajar SK  Chenderong Kelubi.

            Kesimpulannya program Jalinan Masyarakat ini telah banyak memberi kami pengalaman-pengalaman baru yang tidak dapat kami lupakan. Saya berharap agar rakan-rakan saya yang lain dapat mengambil pengajaran dan iktibar daripada program ini. Saya berharap program seperti ini tidak dihentikan dan masih lagi dapat dijalankan. Sekian terima kasih.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan