Ahad, 15 Mei 2016

REFLEKSI DIRI MOHD SAIFUL

Mohamad Saiful bin Ramli
IEB 150023

Assalamualaikum w.b.t.
Salam perjuangan menjulag PUMA , salam perjuangan menyulam mahabbah..

           Kursus Jalinan Masyarakat merupakan satu inisiatif yang amat baik dalam menjadikan mahasiswa/wi lebih proaktif serta mampu untuk meningkatkan kemahiran komunikasi di samping bersosial dengan masyarakat. Semestinya melalui pelaksanaan kursus ini sedikit sebanyak memberi impak kepada mahasiswa/si itu sendiri dan juga masyarakat yang terlibat bertitik tolak daripada program yang dijalankan. Malah program yang dianjurkan juga mampu untuk memperkenalkan budaya mahasiswa/si university seterusnya memperkenalkan universiti kepada masyarakat luar.

          Bagi kumpulan Jalinan Masyarakat yang diketuai oleh saya sendiri , dalam meniti hari kea rah program , terdapat banyak perkara yang dapat saya pelajari selaku seorang ketua atau pengarah program. Segala permasalahan dan cadangan di bawa berbincang bersama ahli-ahli melalui mesyuarat yang dijalankan. Malah , saya juga dapat merasakan kerjasama yang padu daripada semua pihak dalam menjayakan program serta memastikan perjalanan program mulus pada hari program berlansung. Tambahan pula , saya mendapati ahli-ahli kumpulan mampu bertindak pantas apabila berlakunya pindaan atau pertukaran program. Hal ini membuktikan bahawa mahasiswa/si Universiti Malaya bukan calang-calang orang yang biarpun hanya dalam masa seminggu mampu untuk merangka satu program yang baharu bagi mengatasi beberapa masalah yang dihadapai. Program yang dilaksanakan disekolah murid orang asli , Sekolah Kebangsaan Chenderong Kelubi pastikan mempunyai cerita sendiri yang tidak mampu diungkapkan dengan kaa-kata.

       Seterusnya , sekitar hari program berlansung saya berasa teruja dan terharu apabila program kami mendapat sambutan yang amat menggalakkan baik daripada pihak sekolah , masyarakat serta ahli-ahli saya sendiri yang sentiasa mengerah keringat sepanjang hari program. Terdapat nilai yang saya pelajari daripada masyarakat di sana iaitu nilai menepati masa. Apabila saya melihat pihak di sana amat menepati waktu , maka sepatutnya kita bergela anak watan negara perlu untuk mencontohi sikap yang murni ini. Sepanjang program tiada penat lelah yang saya rasai kecuali kepuasan menyebarkan manfaat buat masyarakat di  sana yang sudi untuk mendengar dan mengambil iktibar daripada program Jalinan Masyarakat.

       Rangkumannya , pengalaman yang amat bernilai yang saya peroleh daripada program Jalinan Masyarakat semestinya akan tersemat. Segala ibrah dan nilai yang positif akan saya praktikkan dalan kehidupan dan segala kekurangan akan dibaiki demi memastikan program yang akan datang lebih baik dari sebelumnya. Moga-moga manfaat yang kami sebarkan untuk masyarkat di sana mampu dijadikan iktibar dan juga kenangan bersama masyarakat di sana tidak akan saya lupakan.
Sekian , terima kasih.

Salam mahabbah buat masyarakat Orang Asli Chenderong Kelubi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan