FADZILAH BINTI AHMAD
IEB150011
Alhamdulillah, bersyukur kehadrat ilahi dengan izin dan limpah
kurnia-Nya satu program Jalinan Masyarakat telah berjaya dilaksanakan dengan
jayanya seperti yang dirancang. Kursus
Jalinan Masyarakat merupakan salah satu subjek universiti yang wajib diambil oleh semua
mahasiswa dan mahasiswi Universiti Malaya.
Jalinan Masyarakat adalah satu
program yang menggalakkan para pelajar untuk berbakti kepada masyarakat dengan
melakukan program-program yang dapat memberi manfaat kepada orang-orang
disekeliling mereka. Saya berasa amat beruntung kerana diberi kesempatan untuk
melakukan Jalinan Masyarakat di Sekolah Kebangsaan Chenderong Kelubi, Tanjung
Tualang, Perak. Sekolah ini merupakan salah satu sekolah untuk murid-murid
orang asli di Perak. Sekolah ini terletak di dalam sebuah kampung masyarakat
orang asli yang agak pedalaman. Program ini disertai oleh murid-murid tahap 2
iaitu murid-murid daripada darjah 4 sehingga 6. Oleh kerana mereka ini paling
hampir untuk menduduki peperiksaan yang besar iaitu UPSR, kami mengambil
kesempatan yang singkat ini untuk memberikan sedikit suntikan semangat yang
dapat membuka minda murid-murid ini supaya terus berusaha dalam menuntut ilmu
dan mengetahui kepentingannya. Kami telah dikhabarkan oleh Guru Besar sekolah
tersebut bahawa kebanyakkan para ibu bapa masih berfikiran tidak terbuka untuk
membenarkan anak-anak mereka keluar dari kawasan perkampungan tersebut untuk
menuntut ilmu.
Selain itu, melalui program Jalinan
Masyarakat ini, saya dapat mengenali dan merasai kehidupan masyarakat orang asli dengan lebih mendalam.
Mereka ini sangat baik dan peramah tetapi kita mesti pandai mencari jalan untuk
mendekati mereka. Perkara yang saya sangat mengambil pengajaran ialah mereka
sangat tepati waktu. Sebagai contoh,program bermula pada pukul 2 petang, pada
pukul 1.30 tengah hari semua pelajar sudah mula berkumpul. Di samping itu, oleh
kerana murid-murid ini datang daripada masyarakat orang asli, pendekatan yang
kami perlu lakukan untuk menarik perhatian mereka sangat unik. Mereka lebih
berminat kepada konsep 3M iaitu makan, main, dan muzik. Program Jalinan
Masyarakat ini juga telah memperkenalkan kepada pelbagai jenis aktiviti yang
menarik seperti yang dijalankan di dalam explorace. Kesemua aktiviti yang
dilakukan sangat memberi kesan yang positif jika diambil pengajaran dengan
baik. Selain itu, melalui permainan-permainan ini kita dapat merasai
kepentingan nilai kerjasama antara ahli kumpulan. Aktiviti-aktiviti ini juga
menyedarkan saya bahawasanya terdapat pelbagai cara untuk kita berhibur selain
daripada menonton Youtube atau Facebook.
Seterusnya, pengalaman menjadi ahli
unit tajaan dalam Jalinan Masyarakat sangat memberi kesan yang baik dalam diri
saya. Di sini saya belajar dengan lebih mendalam prosedur – prosedur yang perlu
dilakukan untuk memohon tajaan dan sumbangan dari pihak luar. Kami dari unit
tajaan turut dibantu oleh rakan- rakan seperjuangan dari unit lain dalam
memohon tajaan. Kami dari unit tajaan juga sangat bersyukur kerana mendapat tajaan
yang sangat besar dari Persatuan Rabitah Antarabangsa. Selain itu, pengalaman
yang sangat berharga bila mengadakan program dengan masyarakat orang asli ialah
dapat belajar serba sedikit bahasa semai yang saya rasakan sangat unik. Antara perkataan-perkataan
yang saya sempat belajar ialah eng(saya), hek(kamu), hik(kami), cak(makan),
cakna(makan nasi), ma heber(buat apa), madebe(kenapa), ma eng(nama saya), nanek(satu),
nar(dua), nit(tiga), gerlo(tipu).
Kesimpulannya, Jalinan Masyarakat di
Sekolah Kebangsaan Chenderong Kelubi adalah satu program yang telah dijalankan
dengan berjaya. Jalinan Masyarakat ini telah memanfaatkan peserta dan juga
murid-murid sekolah sekaligus. Program-program seperti ini harus diteruskan
supaya para graduan pada masa hadapan tidak menjadi individu yang hanya
mementingkan diri sendiri.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan